Pages

Saturday 22 June 2013

Berbelanja di Tanah Abang Jakarta

macet
“Belanja boleh Bu, belanja abang, belanja sayang"

Ramah peniaga-peniaga Pasar Tanah Abang penuh sopan ketika melintasi hadapan kedai mereka. Kata-kata para peniaga di sana penuh lemah lembut disertai dengan senyuman manis. Itulah pelaris untuk melariskan perniagaan mereka.

Pasar Tanah Abang atau lebih dikenali dengan Grosir Tanah Abang bagi penduduk di sana merupakan pusar borong terbesar di Asia Tenggara. Ia terletak di Jakarta Pusat. Lebih kurang 40km daripada Soekarno Hatta Airport,Jakarta. Antara kawasan paling sesak di Jakarta. “Macet mas, macet bangat!” inilah kata-kata yang diucapkan pemandu teksi kepada pelanggannya yang ingin ke Tanah Abang. Sesak! Macam-macam jenis orang ada di situ.

Blok A
Empat hari lepas berkesempatan pergi ke Jakarta. Berada di sana 2 hari berpeluang melihat sendiri pusat membeli belah yang paling besar pernah dikunjungi. 14 tingkat termasuk tingkat bawah tanah dan mempunyai beberapa blok. Dan blok yang sempat singgah hanyalah di blok A dan B. Itu pun beberapa tingkat saja. Memang besar. Pelbagai jenis barangan yang dijual di situ. Pakaian, kasut, beg, langsir, kain, barangan perkahwinan dan macam-macam lagi dijual dengan harga yang murah.

SAYANG

“Tak boleh sayang” ucap seorang peniaga perempuan iras pelakon Indonesia Meyda Sefira bila minta dikurangkan lagi harga barang. Terus tak jadi nak tawar menawar selepas terkena penangan ‘sayang’.
Rupa-rupanya di sana ianya sudah menjadi kebiasaan. Tidak kira lelaki mahupun perempuan. Agak-agak boleh ke dipraktikkan di Malaysia? Atau nanti dilabel buang tabiat?

Di sana, pelanggan tidak perlu risau untuk membawa barang-barang  yang telah diborong di Pasar Tanah Abang tinggi menggunung. Di sana banyak perkhidmatan ‘porter’ atau tukang angkat barang. Bayar sahaja dan beritahu mana tempat yang hendak di hantar. Mengalahkan arab Mesir. Gagoh boh!

Jakarta antara bandar yang paling banyak pusat beli belah. Tidak hairanlah ia terkenal dengan kesesakan dan kesibukan jalan raya.Pengangkutan awam pun banyak. Angkutan, bajai, ojek, bas, bimo, teksi dan lain-lain lagi. Orang yang datang memborong di Jakarta bukan sahaja orang Indonesia dan Malaysia, Filipina, Vietnam, china, Singapore, Thailand malah orang daripada benua Afrika pun datang.


Belum subuh lagi peniaga-peniaga sudah keluar menolak gerai beroda untuk ditempatkan di kawasan-kawasan strategik. Hadapan pusat membeli belah, stesen bas dan tepian jalan yang sibuk menjadi tempat pilihan mereka.

MAKAN


Syok berbelanja, makan jangan dilupa. Berada di negari orang, amat rugi jika tidak merasa makanan mereka. Di tingkat 8 bangunan Grosir Tanah Abang, tersedia ‘footcourt’. Pengunjung boleh memilih pelbagai hidangan untuk disantap. Masakan minang, padang semua ada. Yang menarik minat saya ialah Es Doger. Seakan ABC tapi dicampur dengan kelapa serta tapai. Sedap. Dah cuba baru tahu.

Selamat Pagi jakarta

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...