Pages

Saturday 19 March 2011

Tsunami Jepun: Sudah Jatuh Ditimpa Tangga.



"Sudah jatuh ditimpa tangga"

Inilah yang terjadi kepada rakyat Jepun. 11 Mac yang lalu, Jepun dikejutkan dengan gempa bumi bermagnitut 8.9 skala ritcher disusuli dengan gelombang tsunami yang melanda bahagian utara dan timur laut Jepun. Bencana yang mengorbankan banyak nyawa serta harta benda. Semakin hari jumlah kematian semakin meningkat.

Jumlah rasmi mangsa korban dan yang belum dijumpai akibat gempa bumi dan tsunami Jepun 16,600 orang dengan 6405 orang dinyatakan terkorban setakat ini. Polis Nasional Jepun menyatakan hingga saat ini jumlah korban yang belum ditemukan sejak gempa dan tsunami hujung minggu lalu menjadi 10259 orang dan 2409 orang tercedera. (sumber)

Tidak cukup dengan gempa bumi dan tsunami, Jepun berhadapan dengan letupan reaktor nuklear dan radias
i. Radiasi nuklear bukan sahaja memberi kesan ke atas Jepun malah mampu menular sehingga 1/3 dunia. Apa radiasinya???? :

  • Pendedahan radiasi berukuran 100 Rems akan merosakkan sistem peredaran darah menyebabkan sel limfosit darah akan berkurangan. Simptom awal selesema.
  • Pendedahan kepada radiasi berukuran 200 Rems ke atas menyebabkan keguguran rambut dengan cepat, kerosakan saluran usus yang mengakibatkan mual, muntah dan cirit-birit. Pada kekuatan ini, radiasi boleh menyebabkan kerosakan saluran peranakan.
  • Radiasi nuklear berukuran 1,000 hingga 5,000 Rems mengakibatkan kerosakan kepada pembuluh darah dan boleh menyebabkan jantung gagal berfungsi dan kematian.
  • Pendedahan langsung kepada radiasi berukuran lebih 5,000 Rems akan menyebabkan sel otak rosak, selain membunuh sel saraf dan merosakkan pembuluh darah dalam jantung.
  • Dalam jumlah tertentu, iodin radioaktif boleh merosakkan sebahagian atau seluruh bahagian kelenjar tiroid yang mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
  • Menurut data kesan pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima menunjukkan mangsa cuma bertahan selama 10 tahun dan berdepan risiko jangka panjang seperti leukemia dan barah limfoma. -sumber : Berita Harian.

Malang rakyat Jepun tidak terhenti setakat itu sahaja. Dengan bekalan makanan, pakaian yang terhad serta ketiadaan tempat untuk berlindung, rakyat Jepun terpaksa menahan kesejukan salji yang turun. Allahuakbar. Agungnya kekuasaan Allah SWT. Tiada yang mustahil bagi Allah SWT.

salji mengiringi tangisan rakyat Jepun

kesedihan terpancar diwajah


"Ya Allah, hindarilah kami daripada malapetaka dan bala bencana..."



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...