Pages

Saturday 17 December 2011

Bala Allah SWT

Di era kemodenan sekarang, kita menyaksikan keadaan masyarakat yang semakin tenat. Terlampau banyak perkara-perkara mungkar diamalkan dalam kehidupan seharian manusia. Seolah-olah sudah sebati dengan jiwa dan raga masing-masing. Landasan serta aturan agama dipandang remeh bahkan ada yang tidak pernah tahu dan tidak pernah ingin tahu. Dan yang lebih teruk lagi  menghina Islam. Nauzubillah. Jangan sampai mengundang bala Allah SWT.

Jika kita imbau kisah-kisah umat terdahulu, ada yang ditimpa bala yang sangat dahsyat disebabkan oleh mereka menolak ajaran yang dibawa oleh para nabi. Sepertimana yang diceritakan oleh Allah SWT dalam surah al-A'raf, ayat 133, maksudnya :

"Telah Kami kirimkan ke atas mereka (umat Nabi Musa) ribut taufan, belalang, kutu, katak dan darah, sebagai tanda yang cukup jelas keingkaran mereka terhadap ajaran Nabi Ibrahim, mereka menyombong diri dan sesungguhnya mereka adalah golongan penjenayah (yang melakukan kerosakan di muka bumi)". 

Begitu juga dengan kisah kaum Nabi Luth yang mengamalkan homoseksual dan Allah azabkan golongan 'gay' ini dengan diterbalikkan negeri mereka memusnahkan segala-galanya. Surah Hud, ayat 82 memperlihatkan dengan jelas azabnya, maksudnya :

“Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri Kaum Lut itu yang atas ke bawah ( Kami balikkan ), dan Kami hujani mereka dengan (batu belerang ) tanah yang terbakar secara bertubi-tubi,”.


Selain itu, kaum Thamud yang ditimpakan halilintar, kaum Nabi Nuh diazab dengan banjir yang besar sehingga menenggelamkan gunung ganang, kaum Ad dimusnahkan dengan ribut taufan yang dahsyat. Ini adalah contoh-contoh bala yang telah Allah SWT turunkan untuk umat terdahulu. Semunya disebabkan oleh keenganan mereka untuk mengikut ajaran serta landasan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.

Kenapa Allah SWT menurunkan bala kepada hambaNya??


15 PERKARA YANG MENGUNDANG BALA ALLAH

1.     Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu. 
2.     Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan. 
3.     Zakat dijadikan hutang. 
4.     Suami menurut kehendak isteri. 
5.     Anak derhaka terhadap ibunya, 

6.     Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya. 
7.     Suka menjauhkan diri daripada ayahnya. 

8.     Suara sudah ditinggikan di dalam masjid. 
9.     Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka. 
10.   Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya. 
11.   Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat. 

12.   Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki). 

13.   Para artis disanjung-sanjung. 

14.   Muzik banyak dimainkan. 

15.   Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat). 



Kita amat mengharapkan agar bala Allah ini tidak akan berulang lagi. Namun, hakikatnya ramai manusia yang tidak mengambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku. Mereka masih lagi meneruskan keseronokan dan bergelumang dengan maksiat tanpa menghiraukan dosa pahala, syurga dan neraka. Sebab itu pentingnya kita mengetahui dan meneliti serta mengambil iktibar daripada kisah umat terdahulu.

"Kalu mung rase gagoh sangat nak lawan hukum Allah, xnak ikut apa yang Allah suruh, try tadoh pale kt mesin tgh pailing bangunan, kalu xdok kesan mende2, buleh la nk lawan Allah pon.." [ Ust Azhar Idrus ]





1 comment:

  1. Entri bermaklumat... molek ah ikot hok ustak azhar royak... parok kalu ltok pale nati tiang pailing baham.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...