Pages

Sunday 12 May 2013

Datangnya Rejab Hampirnya Ramadhan



Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. 

Kita telah memasuki bulan Rejab. Ini bermakna semakin hampirnya kita kepada bulan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam iaitu bulan Ramadhan. Bila masuk bulan Rejab Rasulullah SAW menganjurkan kita supaya berdoa dengan doa ini:



اللهم بارك لنا في رجب و شعبان وبلغنا رمضان
"Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan"

Rejab. Bulan yang mencatat peristiwa yang besar dalam kalendar umat Islam. Peristiwa perjalanan nabi kita Muhammad SAW dari Mekah ke baitulmaqdis dan perjalanan ke sidratul muntaha dalam tempoh satu malam. Peristiwa ini dikenali sebagai Isra dan Mi'raj.

Mengikut lembaran sirah Baginda SAW, terjadinya peritiwa ini sewaktu kesedihan dan kegelisahan baginda akibat ancaman, ejekan, pemulauan serta tentangan yang daripada musuh-musuh Islam. Apatah lagi pada masa yang sama Nabi Muhammad SAW kehilangan dua figura penting dalam gerakan dakwah baginda. Meraka ialah Khadijah bt Khuwailid isteri baginda dan bapa saudara baginda Abu Tolib.


Terubat kesedihan baginda apabila mendapat undangan daripada Allah SWT untuk ber'isra mi'raj'. Perjalan ini bukanlah satu peritiwa biasa. Ianya mempunyai hemah yang mendalam dalam kehidupan Rasulullah SAW serta memberi satu  nilai yang tinggi bagi umat Islam.


Peristiwa malam 27 Rejab ini mengukuhkan kepercayaan umat Islam kepada perkara-perkara ghaib. Di samping menunjukkan keutamaan ibadah solat. Adapun pensyariatan ibadah seperti zakat puasa dan haji datangnya daripada wahyu melalui perantaraan Jibail a.s, manakala ibadat solat disyariatkan secara terus daripada Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW. Mengukuhkan lagi sabda nabi " Solat tiang agama".



Sempena dengan hampirnya Ramadhan, kita boleh mula mengatur langkah untuk mencapai kesan langsung daripada ibadah berpuasa di bulan Ramadhan yang Allah sebut dalam al-Quran iaitu taqwa. Perbanyakkan amalan bermula dari sekarang agar kita terus istiqamah dan dapat menjadikan Ramadhan pada tahun ini merupakan Ramadhan yang paling indah pernah kita sambut. InsyaAllah.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...