Pages

Saturday 1 June 2013

Istanbul, Menggamit Memori

Winter 2012, Aku dan kawan-kawan berpeluang menjejakkan kaki ke Istanbul, Turkey. Sebuah Bandar perlancongan yang tidak asing lagi bagi kaki ‘travelling’. Kedudukannya di antara Selat Bhosphorus dan Laut Marmara menjadikan Istanbul satu kawasan yang mempunyai pemandangan dan panorama yang sangat indah.  Pasti memukau sesiapa sahaja yang menjejakkan kaki ke sana.

Tidak kurang hebatnya khazanah-khazanah Islam yang tersimpan di bumi Istanbul ini. Khazanah warisan di era pemerintahan kerajaan Uthmaniyyah yang gemilang suatu masa dahulu.

Semua sudah sedia maklum tentang sejarah penaklukan kota Konstantinople (Istanbul) oleh Sultan Muhammad al-Fateh. Suatu kisah yang pernah diceritakan oleh Nabi SAW lebih 1000 tahun sebelumnya.

“Akan dibuka Kota Konstantinople, sebaik-baik ketua adalah ketuanya dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya”

Keberadaan di Istanbul selama 3 hari merakamkan memori yang tidak akan dilupakan. Ianya adalah pengalaman yang tidak mampu dibeli. Hanya menjadi kenangan orang yang melaluinya sahaja.


UNIKNYA ISTANBUL

Perasaan gembira dan teruja memang tidak dinafikan. Seawal jam 7 pagi, kami besiap-siap untuk memulakan ekspedisi ‘menakluki’ Istanbul. Walaupun badan masih merasa penat berada lebih 15 jam di dalam bas, keindahan serta keunikan bumi Istanbul bagaikan terapi membuatkan kami lebih bertenaga dan melupakan segala keletihan.

Tempat pertama yang kami lawati ialah Masjid Sultan Mehmet  atau lebih di kenali dengan nama Blue Mosque. Antara salah satu mercu tanda kota ini. Masjid yang dibina era pemerintahan Uthmaniyyah mempunyai senibina yang cukup unik. Bermula dari hujung tangga, bahagian dalam masjid hinggalah ke puncak menara, senibinanya sangat indah. Sudah pasti pembuatnya mempunyai daya inspirasi yang tinggi.

Bukan hanya Blue Mosque sahaja, boleh dikatakan semua masjid di Istanbul mempunyai keunikan senibina yang tersendiri, lambang senibina kerajaan Turki Uthmaniyyah. Antara Masjid yang sempat di lawati New Mosque, Suleimaniye Mosque,Fateh Mosque, Eyub Mosque dan banyak lagi. Memang  banyak masjid di Istanbul  dan jarak antara masjid sangat dekat!

Seterusnya kami ke Aya Sophia, terletak berhadapan dengan Masjid Biru. Bangunan in merupakan sebuah gereja sebelum Islam menakluk Konstantinople. Setelah kota ini ditakluki ia beroperasi sebagai masjid.


Di belakang Aya Sophia terletaknya Topkapi Palace, istana kerajaan Uthmaniyyah. Tetapi kami tidak berpeluang untuk masuk kerana istana ditutup pada hari itu, hari selasa seingat saya. Bagi sesiapa yang ingin melawat Turki, harus dikaji terlebih dahulu waktu operasi tempat yang hendak dilawati. Ada tempat tutup hari Isnin, Selasa, Rabu tetapi beroperasi di hujung minggu.

Di Hadapan Blue Mosque

Selain daripada tempat seperti istana, muzium dan masjid, Istanbul menjanjikan pemandangan yang indah. Taman-taman yang di jaga bersih, melihat panorama kota, kawasan  pesisiran selat bhosphorus yang memukau.

Kami sempat mengunjungi Galata Bridge. Jambatan merentasi selat Golden Horn yang menghubungkan Bandar lama Istanbul dan Bandar baru Istanbul. Bagi penggemar makanan laut, di bawah jambatan ini menyediakan pelbagai jenis makanan laut. Tetapi harga agak mahal sesuai dengan tempatnya yang eksklusif.

Satu lagi tempat yang harus dikunjungi jika datang ke Istanbul ialah Galata Tower. Ia merupakan menara tertinggi di sini. Di atas menara ini kita dapat melihat pemandangan keseluruhan kota Istanbul. Pemandangan yang amat mempesonakan.

Di hadapan Aya Sophia

MEMBELI BELAH

Tidak lengkap sebuah percutian jika tiada ole-ole untuk dibawa pulang. Spice Bazar, berhampiran Galata Bridge tidak akan mengecewakan anda. Di sini terdapat banyak pilihan cenderamata seperti t-shirt, key chain, fridge magnet dan sebagainya untuk di bawa pulang sebagai kenangan. Di samping harga yang lebih murah daripada tempat lain. Peniaga pun ramah-ramah belaka.

Kami membeli beberapa jenis cenderamata. Selain cenderamata, manisan Turki juga menjadi buah tangan bagi sesiapa yang mengunjungi Istanbul. Pelbagai jenis manisan di jual di sini. Sedap! Dan harga pun berpatutan. Tidak jauh daripada Spice Bazar, terletaknya Grand Bazar. Juga merupakan tumpuan pelancong untuk membeli belah. Seperti di Spice Bazar, banyak pilihan dan harga berpatutan.

Turkish Delight

Penat berjalan dan membeli belah, sudah tentu perut minta diisi. Pilih sahaja ingin masuk ke kedai mana. Makanan yang terkenal di Turki, ialah kebab. Kebab ayam, kebab daging, kebab ikan pun ada.
Sewaktu di sana kebab menjadi pilihan kami berbanding nasi, kerana harganya lebih murah dan sedap. Kedai fast food pun banyak.

Sekarang berada di Malaysia. Keinginan untuk ke sana lagi makin menebal dek kerana kenangan di sana kian bermain di minda. Lebih-lebih di musim cuti sekolah sebegini memang terasa ingin bercuti.  Cuma aspek kewangan masih di tahap paling rendah. Moga suatu hari nanti dapat ku jejakkan kaki lagi di bumi Istanbul.

Selat Bhosphorus



2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...