Pages

Monday, 1 July 2013

Petua : Melecur Terkena Api.

gambar hiasan
Semalam selesai urusan di pekan, perjalanan balik ke rumah singgah di gerai pisang goreng (lagi selesa sebut goreng pisang). Ternampak tapak tangan dan jari makcik penjual berbalut kain putih.

Aku ringankan mulut bertanya " Bakpe balut tangan tu mokcik? kene mende?" 

Makcik pisang goreng membalas " Melecur". "Td plastik tebakor, mokcik teboh2 ngn tangan xmboh wi ye narak tah ke laen". Tambah makcik lagi.

Selesai mendengar cerita makcik tu, aku berkongsi petua yang diamalkan oleh arwah nenek (alFatihah). Petua jika kulit melecur terkena api atau benda-benda panas.

Petuanya adalah:


  • Sediakan telur, kicap dan hirisan bawang merah.
  • Gaul kesemua bahan tersebut.
  • Lumur pada bahagian yang terkena api sambil berselawat kepada Nabi SAW. Jangan tunggu tempat yang melecur mengelembung dulu baru nak sapu. Nanti tak mujarab.
  • InsyaAllah, ia dapat mencegah tempat yangmelecur menjadi lebih parah. Plastik cair yang melekat pada kulit mudah tanggal. InsyaAllah.
  • Ini adalah ikhtiar segera. Jika keadaan lebih parah, bolehlah rujuk ke hospital atau klinik berdekatan.


# Kalau terkena percikan minyak panas, sapu dgn ubat gigi pon ok dah.

5 comments:

  1. yeke?petua baru ni..BK sllu letak ubat gigi je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petua arwah nenek..dia pernah cuba

      Delete
  2. petua macam ni bagus bila diperlukan. Sebab baru je semalam kena. Huhu. Nice sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kongsi tuk manfaat bersama (",) cmne menjadi x? pape pon slmt beramal :)

      Delete
  3. salam, saya ada hasilkan krim sdh trbukti brkesan utk trkena air, minyak, atau besi panas, api. Disapu rasa sejuk n kurang sakit.Jika disapu segera insyaAllah tak jadi merah, melepuh atau bernanah.Dlm masa singkat kembali spt biasa. Yang lama sudah melepuh, berair juga akn cepat sembuh.Sgt elok simpan 1 kotak utk kecemasan. Dptkn terus dr Hj Man 0134389413. Krim Mutiara Bumi.Harga RM 12.00 satu..tk

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...