Pages

Sunday 21 February 2010

Hari Pertama Fasal Kedua



~Setelah hampir sebulan bercuti. Hari ini bermulalah hari pertama untuk semester kedua bagi pengajian di Universiti Mu'tah, Jordan.

Kelas bermula seawal jam 8 pagi dan Muhadhorah pertama ialah Aqiadah yang dibimbing oleh Dr.Roudd. Sebagai muqaddimah bagi pengajian Aqidah untuk fasal ini, Dr.Roudd telah mengajukan soalan yang membuatkan para mahasiswa kuliyyah syariah terpinga-pinga untuk seketika. "Aina llah..???" Soal Dr. kepada para pelajarnya. Sejurus sahaja soalan itu keluar dari mulut beliau, mimik muka pelajar-pelajar terus berubah.Tidak pernah terfikir soalan sebegitu dalam benak fikiran masing-masing. Ada yang berkerut dahi, ada yang blurr, tidak kurang juga yang berbisik-bisik dengan rakan di sebelah. Mungkin tertanya-tanya jawapan paling tepat untuk diberikan kepada Dr. Semua pelajar wajib memberikan jawapan masing-masing (stail round table la ni..). Bermacam-macam jawapan yang keluar. Ada yang menjawab Allah ada di Arasy, di langit, di setiap tempat dan ada juga yang menjawab Allah ada di dalam hati. Gelak satu kelas dengar jawapan tu...(mcm-mcm ragam). Dan kebanyakannya menjawab "Wallahua'lam".

Sebagai penutup untuk muhadhoroh Aqidah untuk hari ini, Dr.Roudd telah memberikan sedikit rumusan. "Jika kamu kata Allah itu berada di Arasy atau langit, Arasy / langit tu makhluk atau bukan makhluk??" semua menjawab makhluk. "Jadi Allah yang menciptakan makhluk (Arasy dan langit). Di mana Allah sebelum Dia ciptakan Arasy dan langit??"...kesimpulan yang berbentuk soalan yang kami dapat. Untuk jawapan yang mengatakan Allah berada di setiap tempat,hanya satu kalimah sahaja yang diucapkan oleh Dr. Roudd iaitu "Mu'tazilah". Sekali lagi satu kelas ketawa (mungkin xsangka jawapan yang diberikan tu adalah jawapan golongan Mu'tazillah...bahaya2)
Kata Dr.."Jawapan yang paling selamat untuk soalan sebegini ialah “wallahu'alam"..emm.

Selepas itu bertukar pula kepada kelas Dirasat Nahwiyyah. Tenaga Pengajarnya, Dr.Shaheer. Sesi muqaddimah untuk pengajian Nahu diisi dengan motivasi sebagai pencungkil semangat kepada kami untuk mempelajari Nahu. "Kamu jangan kata SUSAH kepada Nahu. Kata 'aku mahu mempelajarinya'..Jika kamu kata susah hati kamu akan menjadi takut kepada Nahu, dan susah untuk mempelajarinya"..(mind setting kena betul tu). Memang betul la apa yang dikatakan oleh Dr.Shaheer. Say easy to Nahu.

Untuk akhir muhadhoroh pada hari ini ialah kelas English dan Dr.Anuar Abu Labn sebagai lecturernya. Tuannya sudah berusia dan sempoi sahaja,dengan mengenakan baju t-shirt dan jaket..masih mantap walaupun dah berusia. Sebelum kelas English, kelas Sirah Nabawiyyah terlebih dahulu ku hadiri. Pensyarah yang telah ditetapkan untuk mengajar kelas kami ialah Dr.Mustaffa Abu Zaid. Namun, pensyarah yang masuk mengajar madah Sirah Nabawiyyah pagi tadi ialah Dr.Ali Fawwaz dan kami diberitahu, beliau menggantikan Dr.Mustaffa.~(semua terperanjat)~ walaupun ada yang berpendapat,Dr. tu syadid, Dr. tu tak best. Dr. tu susah dan macam-macam lagi...Tu la, kita hanya mampu merancang, Allah yang Maha menentukan.

Walau sesiapa pun pensyarah yang mengajar kita,kita harus sabar dan gigih serta anggap lah ianya ujian daripada Allah...Apa yang penting kita sentiasa berusaha dengan gigih...sentiasa berdoa...dan bertawakkal kepada Allah SWT.

إسـتمرار في الجهد,سـيحصل النجاح..الدعاء والتوكل سـلاح الكفاة

~DO THE BEST~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...