Pages

Monday 22 February 2010

Think Out of The Box

Lagi-lagi cerita......

Untuk post kali ini, ada satu cerita yang nak dikongsikan…cerita ni bukan la cerita benar, tetapi boleh memberi pengajaran dan dapat diambil input-input yang berguna dalam cerita ni…insyaAllah…….



Alkisah…..Seorang budak duduk di tepi tangga pada sebuah bangunan bersama dengan topi yang ditetakkan berhampiran kakinya. Dia mengeluarkan papan tanda yang tertulis “ Tolong saya, saya orang buta”. Terdapat beberapa keping duit syiling di dalam topi dihadapannya.

Beberapa minit kemudian, seorang lelaki dewasa berjalan menghala ke arah budak tersebut. Dia menyeluk poket seluarnya dan mengeluarkan beberapa keping duit syiling lalu dimasukkan ke dalam topi budak itu. Selepas itu lelaki tadi mengambil papan tanda dan membalikkannya kemudian menulis sesuatu. Selepas selesai menulis, dia meletakkan papan tanda itu di tempat asal supaya orang yang lalu-lalang di kawasan itu dapat membaca apa yang ditulisnya.

Beberapa jam kemudian, lelaki dewasa tadi kembali ke tempat budak buta. Topi yang tadinya kosong telah dipenuhi dengan wang. Budak buta itu mengecam bunyi tapak kasut lelaki yang menulis pada papan tandanya tadi bertanya, “Adakah tuan yang menulis pada papan tanda saya pagi tadi..??Apa yang tuan tulis??”

Lelaki itu menjawab, “ Saya tulis apa yang kamu ingin maksudkan tapi dalam bentuk yang berbeza… ‘Hari ini hari yang sangat indah tapi saya tidak dapat melihatnya”


Emm..daripada cerita ni, mungkin kita fikir papan tanda yang pertama membawa maksud yang sama dengan papan tanda kedua..

Memang betul la..sebab kedua-dua papan tanda itu memberitahu orang ramai bahawa budak tu buta….

TAPI….

-Papan tanda yang pertama membawa maksud budak itu buta..(tu saje..)

-Manakala papan tanda kedua memberitahu orang ramai bahawa mereka bertuah kerana tidak buta dan dapat menikmati hari-hari dengan gembira tidak seperti budak itu yang tidak dapat merasainya.

Haaa..mesti cara kedua lebih efektif kan….=)
Jadi apa yang baik tu boleh la diambil sebagai pengajaran dan yang buruk tu tak payah ambik la…

Moral of the Story: Be thankful for what you have. Be creative.. Be innovative. Think differently and positively.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...