Pages

Friday 21 May 2010

Maqlubah oh Maqlubah

Alhamdulillah, setelah sejam berhempas pulas akhirnya berjaya menyiapkan hidangan tradisi orang arab di Bumi Syam iaitu maqlubah bersama housemate. Hasil tunjuk ajar Bu Asiah, bibik kepada tuan rumah sewa kami. Ada la rasa maqlubah tu.... boleh la menghilangkan bunyi-bunyi keroncong dari perut kami....padan la dengan percubaan pertama.

Maqlubah berasal daripada perkataan arab yang bermaksud terbalik, dibalikkan atau benda yang terbalik. Ia sejenis hidangan berasaskan nasi dan dinamakan maqlubah disebabkan cara penyediaannya. Maqlubah yang telah siap dimasak akan ditelangkupkan ke atas talam atau pinggan besar. Selepas itu boleh dimakan dan lebih meriah jika makan secara berjemaah..=)

Kebiasaannya masyarakat di Tanah Syam akan menghidangkan maqlubah bagi meraikan tetamu (dhuyuf) yang datang bertandang ke rumah mereka. Patutlah tuan rumah kami ingat kami ada tetamu bila kami minta tolong pembantu rumahnya mengajar cara-cara membuat maqlubah.

Mungkin dah jemu memasak menu sama kot...sekali sekala tukar selera arab sedap gak.
Baru setahun kena masak sendiri dah jemu..ibu-ibu, mak-mak kita dah berpuluh-puluh tahun memasak..takde pulak diorang rasa jemu memasak...tu la namanya berkat seorang ibu..tidak ternilai pengorbanan mereka..sekadar renungan sejenak...

Emm..apa2 pun, terima kasih buat Bu Asiah yang sudi mengajar kami masak maqlubah.

*gambar dalam posting ni copy je..bukan gambar sebenar..xsempat tangkap gambar tadi...hehe



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...