Pages

Thursday 2 September 2010

Coretan Kosong

Hari ini sudah masuk hari ke-23 umat Islam berpuasa. Tinggal beberapa hari lagi Aidilfitri bakal disambut oleh umat Islam di seluruh dunia. Semua akan menyambut hari raya tetapi cara sambutannya yang berbeza.

Ramadhan telah memasuki fasa ke-3. Fasa terakhir sebelum umat Islam menyambut kemenangan berpuasa sebulan. Kemenangan kerana berjaya mentarbiyyah diri selama sebulan. Namun, sebelum kita menyambut perayaan yang bakal tiba, haruslah kita menyempurnakan Ramadhan yang masih berbaki ini dengan sebaik-baiknya. Hiasi malam dengan qiamullail, zikir dan sebagainya agar lailatulqadar yang kita cari dapat kita temui.

Kehidupanku di Mu'tah semakin hari semakin sunyi. Seorang demi seorang maliziyin pulang ke tanah air. Tidak kurang juga yang bermusafir ke luar Jordan, Mesir, Syria, Turki dan Mekah. Keinginanku untuk pulang bercuti ke tanah air pada tahun ini terpaksa ditunda ke tahun hadapan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Hajat tidak kesampaian hanya salam yang ku kirimkan. Ada hikmah disebalik kejadian.

Sekarang dalam perancangan ke Syria. Ingin merasai kelainan suasana Ramadhan. Katanya suasana berpuasa di sana lebih meriah berbanding dengan suasana di Jordan. Bolehlah aku menyempurnakan baki Ramadhan sekaligus menyambut Aidilfitri di sana. Tahun lepas sudah berkesempatan beraya di Jordan dan tahun ini, insyaAllah di Syria pula. Semoga berjalan dengan lancar. Manusia hanya mampu merancang Allah yang menentukan. InsyaAllah selamat semuanya.

Tidak ada apa-apa pengisian atau perkongsian pada entry kali ini. Sekadar coretan kosong bagi mengisi waktu terluang sebelum masuk waktu Asar. (nk masak apa yer tuk berbuka hari ni...emm..buntu2..)

Qutayif (kuih kt jordan yg wujud time Ramadhan je)



~SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA~



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...