Pages

Wednesday 11 August 2010

Fuhh...~

Hari ini merupakan hari pertama Ramadhan. Lagi 5 jam azan maghrib akan berkumandang menandakan masuknya waktu solat fardhu maghrib dan waktu berbuka puasa bagi negara Jordan dan kawasan-kawasan yang seumpama dengannya.

Pekan Mu'tah sesak dengan pelbagai ragam manusia. Tua, muda,kanak-kanak, dewasa, lelaki, wanita. Semuanya dengan ragam dan perangai masing-masing.

Gerai Qutayif sudah mula beroperasi. Qutayif merupakan kuih yang hanya dijual ketika bulan Ramadhan. Tidak pada bulan-bulan yang lain. Kelihatan orang-orang arab di sini berpusu-pusu membeli Qutayif. Maklumlah hari pertama Ramadhan. Hari ini juga merupakan hari terakhir sesi kuliah aku untuk penggal ini dan pada minggu hadapan terpaksa menempuhi fatrah peperiksaan akhir. Hanya menunggu peperiksaan akhir pada minggu hadapan.

Kadang-kadang rindu pada kampung halaman datang mengetuk lubuk perasaanku lantaran sudah masuk kali kedua aku menyambut Ramadhan di sini. Berjauhan dengan keluarga. Puasa di sini tidak semeriah puasa di tanah air. Namun semangatku untuk menyambut bulan mulia ini tidak pernah luntur biarpun kemeriahannya tidak sama seperti di Malaysia. Tiada qaryah Ramadhan, tiada ceramah Ramadhan, tiada bazar Ramadhan, tiada alunan selawat antara dua solat tarawikh tetapi tidak semestinya masyarakat di sini tidak mengimarahkan bulan rahmat ini.

Banyak perkara yang sedang bermain dalam fikiran. Yuran pengajian untuk semester akan datang belum lagi dibayar. Pendaftaran subjek tertunda. Di tambah lagi dengan kekurangan wang untuk menyara hidup di sini. Duit sara hidup yang dijangka kuperolehi pada bulan Julai lepas masih belum kuterima lagi. Hajatku untuk menyempurnakan baki Ramadhan di Syria selepas tamat peperiksaan semester ini mungkin terpaksa dilupakan. InsyaAllah ada hikmah disebaliknya.

Kondisi sekarang memang tidak teratur tambahan musim panas di Jordan ini sedikit sebanyak mengganggu emosiku dan aku yakin bukan aku seorang sahaja yang mengalaminya. (sori kwn2 klau aku moody skit time soifi ni).

Ya Allah, tabahkanlah hatiku...Kuatkanlah semangatku...

Namun, kehidupan perlu diteruskan. Masih banyak lagi rintangan, cabaran dan dugaan yang bakal menguji kita. Kuatkan semangat. Panjatkan doa kepada Yang Maha Mengetahui. Moga, perjalanan hidup kita seiiring dengan landasan dan batasan yang telah ditetapkan oleh Islam. Hidup di dunia hanyalah sementara. Nun, akhirat sana yang kekal abadi.


SELAMAT MENYAMBUT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...